تبلیغات
کانون صبای روستای رهن - نکات مهم تغذیه ای برای ماه مبارک رمضان
 
            
درباره وبلاگ
این وبلاگ متعلق به کانون فرهنگی و هنری صبای روستای رهن شهرستان گناباد می باشد
خبرنامه پیامکی کانون فرهنگی و هنری صبا

چرا نباید موقع افطار، زیاد آب و مایعات نوشید ؟

مصرف مایعات در زمان افطار موجب سوء هاضمه می‌شود. گرچه برعكس در ساعات بعد از افطار تا سحر نوشیدن مایعات زیاد، بسیار مفید است. غذای افطار نیز باید سبك، پركالری و باهضم آسان باشد. همچنین بهتر است روزه‌دار با مایعات گرم مثل چای، شیرگرم و یا عرقیات مثل بیدمشك، گاوزبان و شاتره به صورت گرم روزه‌اش را باز كند و تا حد امكان از نوشیدن آب بیش از حد پرهیز كند، چون این كار باعث بیحالی، ضعف و درد معده می‌شود. لازم به ذكر است كه فاصله‌گذاری بین افطار و صرف شام نیز توصیه نمی‌شود. چون زمانی كه افطار و شام در یك وعده صرف شوند، معده فرصت هضم خواهد داشت و روزه‌دار برای خوردن سحری اشتهای لازم را پیدا خواهد كرد .

چرا مصرف غذاهای شور و ترشیجات در هنگام سحر مضر است ؟

نمك زیاد باعث افزایش فشار اسمزی خون و احساس تشنگی می‌شود، به این ترتیب ضمن كاهش خاصیت ارتجاعی رگهای خونی، سدیم بیشتری همراه مقادیری كلسیم دفع می‌شود و خطر ابتلا به پوكی استخوان در رزوه‌داران را  افزایش می‌دهد .

مصرف چه نوع غذاهایی برای هنگام افطار مناسب نیست ؟

معده خالی هنگام افطار تحمل غذاهای سنگین را ندارد . بنابراین خوردن غذاهای سبك كه راحت هضم شود و تقریباً نرم باشد برای افطار مناسب است. خرما، شیر، فرنی، سوپ و آش كم چرب، حلیم بی‌روغن، نان، پنیر و سبزی غذاهای مناسب برای افطار است. مواد نفاخ و حجیم، نوشابه‌های سرد، غذاهای پرچرب مثل آبگوشت، خورش بادمجان و مواد بسیار شیرین مانند زولبیا، بامیه، حلوا و شكلات برای وعده افطار مناسب نیست زیرا این مواد سبب افزایش اسید معده و ترش كردن و سوزش معده می‌شود .

چرا خوردن غذاهای خشك و سرخ شده هنگام سحر مناسب نیست ؟

غذاهای خشك مثل كوكو، كتلت و گوشت‌های سرخ شده و كبـاب‌ها نباید هنگام سحر مصرف شوند. این مواد غذایی و غذاهایی كه ادویه زیاد دارند باعث ترش كردن معده، عطش زیاد و تشنگی در طول روز می‌شود. علاوه بر آن، سوزش و التهاب معده نیـز ممكـن است در اثر خوردن این مواد غذایی به وجود آید. در ضمن غذاهای شور و كنسرو شده نیز باعث صدمه به سیستم قلب و عروض و تشنگی زیاد در طول روز می‌شود. خـوراكـی‌های تهیـه شده از حبوبات، مثل عدسی هنگام سحـر مفیـد است، زیـرا حبوبات كربوهیدرات‌ها، فیبر زیاد و املاح و ویتامین‌های فراوان دارند و این غذاهـا بـرای حفظ قنـد خـون و اثر مطلوب بر سطح انسولین خون بسیار مفیدند .

برای پیشگیری از احساس تشنگی در طول ساعات روزه‌داری چه باید كرد ؟

روزه‌داران باید در فاصله افطار تا سحر شش تا هشت لیوان آب بنوشند. البته مصرف سبزیجات و میوه‌جات در طول افطار تا سحر نیز از تشنگی در طول روز جلوگیری می‌كند. مصرف یك كاسه سوپ جو موقع سحر به علت وجود نوعی كربوهیدرات، باعث می‌شود فرد كمتر احساس گرسنگی كند. در ضمن، مصرف لیموترش تازه در پایان سحری برای پیشگیری از احساس تشنگی بسیار مؤثر است .

آیا روزه گرفتن بدون خوردن سحری ضرری برای بدن دارد و چه ضرری به فرد می‌رساند ؟

روزه گرفتن بدون صرف سحری آسیب جدی به دستگاه گوارش می‌رساند، زیرا در طی روز با ترشح اسید معده، لایه محافظتی معده نازك می‌شود و ممكن است فرد دچار زخم معده، ورم یا التهاب معده و روده شود. علاوه بر آن، با پایین آمدن قندخون و مایعات بدن روزه‌دار، ممكن است فرد دچار ضعف شدید، بیحالی یا بیهوشی شود .


 منبع : واحد آموزش G.P.I





نوع مطلب : طب سنتی، 
برچسب ها : شهرستان گناباد-گناباد- روستای رهن - کانون صبا،
لینک های مرتبط :

دوشنبه 13 آذر 1396 05:39 ب.ظ
برای ارسال پست های جالب از شما متشکریم. من واقعا خوشم اومد
آن را، شما اتفاق می افتد به یک نویسنده عالی است. من به یاد داشته باشید وبلاگ خود را به نشانه و ممکن است به پایین
جاده. من می خواهم تشویق کنم که شما کار بزرگ خود را ادامه دهید، روز خوبی داشته باشید!
جمعه 24 شهریور 1396 02:49 ب.ظ
What's up, this weekend is fastidious for me, as this occasion i am reading this fantastic educational piece of writing here at
my residence.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 04:40 ق.ظ
Hello friends, pleasant article and nice arguments
commented at this place, I am genuinely enjoying by these.
شنبه 18 آبان 1392 09:31 ق.ظ
بابا خداوکیلی مطالبتون رو به روز کنید خسته شدیم از این مطالب تکراری
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر